Tips: materials

by - 11/18/2016



Nederlands: Ik krijg regelmatig mailtjes met vragen over het poppen maken en waar ik bijv. het haar koop of de tricot. En ik beantwoord deze vragen altijd graag. Het is geen geheim en als ik iemand kan helpen dan doe ik dat graag. Maar waarom vertel ik dit niet op mijn blog? Inderdaad dat vind ik nou ook. Het wordt tijd dat ik wat meer met jullie ga delen.

Materialen
  • Tricot: Ik gebruik de Zwitserse tricot (Laib Yala) nr. 4355 (zware kwaliteit). Je hebt ook een lichte kwaliteit, deze is wat dunner. Dus let op met bestellen!
  • Machinegaren: Ik gebruik die van Duet (natuurlijk kan je ook gewoon het garen van Güthermann gebruiken col. 169 voor nr. 4355)!
  • Vulwol: Mijn wol koop ik bij Wollknoll.
  • Afbindgaren: Erg belangrijk. Ik gebruik als afbindgaren Güthermann garen supersterk col. 169. Dit garen is ideaal om af te binden voor grote en kleine hoofdjes. 
  • Buisverband: Ik gebruik tricot buisverband 6cm.
Winkels waar je je spulletjes kan kopen:

Gereedschap
Welk gereedschap gebruik jij om de ledematen te vullen? Gebruik jij een pollepel (het uiteinde natuurlijk)? Of je weet wel die houten die er speciaal voor is? Ik gebruikte deze eerst ook totdat ik deze probeerde:


Hij heet The Ultimate Stuffer. Ik heb een paar van deze stuffers beschikbaar voor de verkoop. Hij kost € 35,- excl. verzendkosten. Mocht je interesse hebben dan kan je een mailtje sturen naar info@poppenliefde.nl.

Een bezoekje waard
Hier een lijstje met de shops die ik regelmatig bezoek voor stofjes en wol.
Tip 
mocht je stof of iets anders buiten de EU kopen, houdt er dan rekening mee dat je invoerrechten moet betalen als het pakketje meer waard is dan $ 30,-. Ik vraag altijd of ze als waarde er $ 30,- op willen zetten. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik bij aflevering nog geld moest afrekenen bij onze post meneer grrrrrr.

Ik hoop dat jullie als collega poppenmaaksters en creatievelingen hier wat aan hebben gehad. Dat er iets bij stond dat jullie nog niet hadden of kende.

De volgende keer zal ik wat vertellen over........... haar. Het haar van de pop is erg belangrijk en geeft karakter aan jouw creatie. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zal jullie dan vertellen wat ik gebruik, waar je het kunt kopen en hoe ik bijv. een pruikje maak van een weft.


English: I regularly get emails with questions about doll making or where I buy my materials. And I love answering every one of them. But why haven't I told you about it on my blog? Exactly! It's time to share my knowledge with you.

Materials
  • Tricot: I use the Swiss jersey (Laib Yala) nr. 4355 (heavy quality). There's also a light weight quality. This one is thinner. So beware when you are ordering. 
  • Sewing thread: If you are going to order the same fabric as mine, don't forget to buy the matching sewing thread. I use Duet (but you can use the sewing thread of Güthermann too col. 169 for nr. 4355).
  • Wool: I buy my wool at Wollknoll
  • Yarn for the head: I use Güthermann yarn super strong col. 169. It's ideal for bigger and smaller heads. 
  • Tubular tricot: I use tubular tricot 6cm.
Some shops where you can buy doll making materials:
Tools
What tools do you use to stuff your dolls. The wooden ones? I used them too, but I now use The Ultimate Stuffer (see photo above).

A few shops that are worth a visit:
I hope this post was useful for you fellow doll makers and creative ladies.
Next time I'm going to tell you more about hair. What I use, where you can buy it and how I make a wig of a weft.

You May Also Like

13 comments

  1. Wat geweldig dank je wel... Ik ben al mijn hobby's weer meer aan het oppakken en wil binnenkort weer eens een pop maken. Zo leuk. Me dochtertje wordt over 2 maanden 6. Zou zo leuk vinden als ik er 1 kan maken voor haar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Annette!! Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. De bedoeling is dat ik nog meer dingen met jullie ga delen. Je dochter zal het geweldig vinden. Een pop gemaakt door je eigen moeder! Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk dat je dit met iedereen wilt delen Maureen. Ik heb zoveel gehad aan mijn bezoekje aan jou met je uitgebreide uitleg. Je snapt misschien wel dat ik thuis gelijk begonnen ben aan een nieuwe pop met al je bruikbare tips en adviezen. En ik denk dat je met deze blog veel poppenmaaksters een plezier doet.

    Groetjes, Ieke (liefhandwerk)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ieke!! Ik vond het erg gezellig en ik heb jouw mooie bloemen gebruikt voor een paar foto's ;).
      Ben heel erg benieuwd naar je nieuwe pop!! Ik hou je blog in de gaten. Gr. Maureen

      Verwijderen
  4. Dank je wel voor al je geweldige tips. Lief dat je het wilt delen!
    Ik miste alleen nog wat goede tips over haar... Lees ik verder, zie ik dat je daar een volgend stukje over gaat schrijven, duh! Kan niet wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om dit stukje te lezen. Ik ben dus redelijk nieuw in het poppen maken maar maakte al vele beren. Nou zag ik nog nooit dit gereedschap om te vullen, handig hoor!
    De poppen en kleding die je maakt is erg mooi, complimenten! Ook leuk om een poppenmaakster te zien die Nederlands is;)
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door wat klikken kwam ik hier terecht. Dank je voor je tips! groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I have the ultimate stuffing tool but not sure how to use it. Do you have any tips please. I can never get the wool to slip off the tool. Any advice would be great. Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Vicky,

      Do you roll your limbs? Because I think than this is not the right tool because of the problem you have. I stuff my limbs with it. But I have my own special technique. You can send me an email if you want me to explain how I stuff my limbs info@poppenliefde.nl

      Verwijderen