Tips: Haar / Hair

by - 8/31/2017

Scroll down for English

Nederlands: In deze post zal ik jullie meer vertellen over de haren die ik gebruik (zoals mohair, wefts en lokken), mijn ervaringen en waar je ze kunt kopen.


MOHAIR
Ik gebruik graag het garen van DollyMo. Je hebt verschillende diktes en verschillende haarlengtes. Als ik wefts moet verwerken in een pruikje gebruik ik een dunnere garen met kortere haren, want eigenlijk heb je deze haren niet nodig en je wilt graag dat de rijen dicht op elkaar zitten. Wil je een mohair pruikje haken dan wil je graag lange haren en een volle bos.
Wil je alle soorten mohair op een rijtje? Bestel dan gewoon even een stalenkaart bij degene waar je je mohair koopt!

Als ik een weft mee moet haken gebruik ik DollyMo Chunky Brushed Mohair

Als ik een pruikje van mohair haak gebruik ik DollyMo Woolly Mohair of de Wild Brushable Mohair.

WEFTS
Ik zou jullie graag een lijstje willen geven met adressen waar je wefts kan kopen, maar eigenlijk veranderen de aanbieders steeds. Soms is het ineens uitverkocht en dan zal je op zoek moeten gaan naar een ander adres.
Natuurlijk hebben we Mohairwig.com, maar zij zit in Amerika en zoals ik al eerder heb gezegd krijg je boven een bepaald bedrag te maken met invoerrechten. Dus ik probeer altijd te zoeken in Europa.

Kijk vooral op Etsy!! Hier kan je genoeg vinden. Het blijft natuurlijk altijd een gok, aangezien je het moet hebben van een foto. Kijk even naar de recensies en de verkopen om een indruk te krijgen van de verkoper.

Hier een paar adresjes waar ik goede ervaringen mee heb:
Fabrique-moi une poupee
- Kamrin's poppenatelier
- Little Oke dolls


LOKKEN
Alpaca, Teeswater, Wensleydale lokken. Ik koop het liefst gewassen lokken. Raw lokken zijn aanzienlijk goedkoper, maar dat is niet voor niks. Raw betekent echt raw. Deze lokken komen rechtstreeks van het dier af. Het is zelfs niet gewassen. En je kan je voorstellen dat er veel viezigheid tussen de haren zit. Mocht je kiezen voor raw lokken dan wordt er in dit filmpje op Youtube goed uitgelegd hoe je de haren schoon en glanzend krijgt. 


Bovenstaande lokken heb ik gewassen en gekamd.

Met deze winkels heb ik hele goede ervaringen:
- Navy Blue Navel 
LaFiabaRussa (verkoopt ook wefts)
- Newmoor Barn 
- Reborndollhair.com



Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen in jullie zoektocht naar haar voor jullie poppen. Succes en heb vooral veel plezier met het maken!



English
In this post I will tell you more about the hair I use, where you can buy it and my experiences.


MOHAIR
I love to use DollyMo yarn for my mohair wigs. You can get them in different kinds of hair lengths and yarn thickness. When I have to crochet a weft into a mohair cap I want a thin yarn and not to much hair, but when I want a wig of only mohair I want long hair and as much as possible.

You can always order a sample card so you can see all the available colors and yarn differences!

I use DollyMo Chunky Brushed Mohair if I have to make a wig with a weft.
I use DollyMo Woolly Mohair or the Wild Brushable Mohair if I want a wig of mohair only.


WEFTS

I would love to give you a list with addresses of where you can buy wefts, but some sellers go and there are coming new sellers all the time.
Ofcourse you have Mohairwig.com, but she is located in the US and as I mentioned earlier, when we (European people) order from the US and it's worth more dan $ 30,- you will have to pay your postman the custom fees (and that can be much). So I always try to find sellers who are located in Europe.

Do scroll around on Etsy! You can find a lot there. If you don't know the seller. Look at the reviews and the sales of the shop to get a better look of the seller.

Here are a few addresses where I have bought some wefts:

LOCKS
Alpaca, Teeswater, Wensleydale locks. My advice is to buy washed locks and not raw. I know the raw ones are cheaper, but it's a lot of work to wash and comb them (alpaca).
How to clean your locks can be seen in this tutorial on Youtube.

Here are some shops where I have bought some of my locks:
Navy Blue Navel 
LaFiabaRussa (she also sells wefts)
Newmoor Barn
Reborndollhair.com

I hope I've helped you a little bit in your search for finding hair for your dolls. Good luck, but most of all have fun with creating!

You May Also Like

5 comments

  1. Wat lief om je ervaringen te delen. En wat maak je toch mooie poppen. Ik vind het al een plezier om naar de foto's te kijken. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het delen.... Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige schrijfster... het is altijd een plezier om je blog te lezen en foto's te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je om dit te delen! Ik ben er heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen